RSS
email

Jaulah sekitar Kaherah

Salam…bt mak, ayah, abg min, dek nwar n dekmal as well as shbt2 smue… erm…post kali neyh insyaAllah lebih panjang dr biasa..hee..jz wanna share my experience yg dapat melalui jaulah (tour) di sekitar Kaherah anjuran Persatuan Perubatan (thankx a lot!). Kitorg g bnyk gak tempat – makam imam shafi’e, masjid sultan Hassan, masjid rifa’i, kubu salahuddin al-ayubi, pyramid dan sphinx.

1.pyramid kt Giza..
Pyramid Agung Kufu di Giza – one of da seven wonders yg tertua dan terakhir yang masih tinggal di dunia. It is believed dt da pyramid was built for a Pharaoh known as Kufu or Cheops (greek) yg memerintah antara 2606-2583 SM.
Act, mengikut apa yg diterangkan ari tu…bnyk sgt pyramid kt kawasan tu pd zaman dulu kala – mcm kawasan perkuburan untuk firaun (nak sedap sket pnggil la makam). Tp waktu khilafah islamiyyah (salahudin al-ayubi) most of da piramid dimusnahkan (sbb lambang kekufuran kpd Allah s.w.t.)
mak, ayah...ni antara gmbar2 yang kngah sempat amek wktu jaulah...kt piramid pe sume..hee..kngah da chubby kn? hehee..nti mak n ayah wt umrah n haji...meh la kita tour kt mesir dan negara sekitarnya - ziarah makam para anbiya', auliya' as well as other interesting places pe sume...insyaallah.
Namun, Allah itu Maha Berkuasa. Ketiga2 piramid yang tinggal - dr besar ke kecil: Cheops, Chepren and Micerines yang dibina utk firaun dan kaum kerabatnya tertimbus dalam pasir…so, xdijumpai utk dimusnahkan…
Allah s.w.t stil bg mende ni wujud agar hamba2Nya berfikir dan mengambil iktibar dari kisah2 umat terdahulu…betapa zalimnya firaun – kerah rakyat wt kubur utk dia…angkut batu dari Aswad (tempat pling panas kt mesir) kemudian ke sg nil then ke giza! Kalo waktu sekarang pon nk g aswad amek mse 12 jam…dulu2 lg la…astaghfirullah..batu die plak besar2, paras pinggang, smpi kepala pon ada…bukankah kejam nmenye tu? tatkala lihat pyramid rasa betapa kejamnya firaun and then rse lak betapa takabburnya firaun sehingga ngaku tuhan..sampai kalo nk masok lam pyramid tu pown, makam die – kne merangkak (ala2 tunduk kt die ah). Subhanallah, betapa berkuasanya Allah s.w.t.!
Sebelum bergerak ke tempat berikutnya…ktorg singgah ke ‘panorama’ – tempat yang boleyh nmpak ketiga2 piramid…so bnyk ah yang nk pegang, timbang, tadah or even tendang piramid2 ni…chance of a lifetime ah kalo xmo p da pasni hehee.
2.sphinx
Sphinx neyh, dulu2 sblm merantau d mesir.. ingt cm kecik je ah…tp ble da tgk dgn mata anugerah Allah s.w.t – besar dan panjang! (73.5m panjang, 6m lebar & 20m tinggi). Actually, it is makhluk mitologi yunani dengan tubuh singa dan berkepala manusia. Relevannya diukir sebegitu rupa..konon2nye it acts as da guardian bg ketiga2 piramid tuu coz badan singa lambang ketangkasan whereas kepala manusia lambang akal fikiran ataupun kebolehan berfikir… Mengikut mitologi yunani ‘sphinx’ bermaksud mencekik.
Jika dilihat secara keseluruhan zaman firaun yg kejam lu pown percaya dgn kebolehan manusia berfikir sehingga lahirnya ‘sphinx’ – ukiran penjaga yg boleyh berfikir bg membaca sebarang strategi penceoboh dan tangkas lagi gagah bak singa…tp, mengapa manusia itu sendiri tidak berfikir? Sedangkan bagi umat akhir zaman kepentingan berfikir begitu ditekankan dalam al-Quranul Kareem…
Sphinx yang dapat dilihat pd hari ini, tidak segagah zaman dulu kala…hidung dan janggutnya tiada.. kaki dan tangannya tiada berbentuk. Oleh itu, badan tidak sempurna. Di manakah kegagahan sphinx? Hilang…hilang sama sekali. Hal ini demikian kerana, Allah s.w.t adalah sebaik2 penjaga dan lambang kekuasaan dan bukannya sphinx ataupun firaun…rite?.
Mengikut hal yang da diterangkn ( terdapat pelbagai versi) – berkaitan hidung: dipanah Salahuddin al-ayubi dalam cubaan musnahkan sphinx tp xberjaya..dan ada yg kata kne bom sewaktu Mesir bperang ngan Israel lu… whereas janggut lak: musnah sewaktu bom perang or dicuri. Wallahu’alam.
3. makam imam shafi’e
Sewaktu bergerak menuju ke makam imam syafi’e yang terletak di dalam masjid bersempena dgn nama beliau…terdetik suatu rasa yang yg xdpt diungkap…tempat itu bersemadinya insan yang ‘alim – pengasas mazhab syafi’e, pelopor ilmu usul fiqh yang menjadi nadi dalam cara utk istinbat (keluarkan) hokum dan banyak…betapa tabah dan tekunnya imam ini sehingga menuntut ilmu dengan numerous imam laen, mengembara…; ‘…mencari ilmu bagai seorang ibu kehilangan anak..’ merupakan jwapan beliau tatkala ditanya bagaimana beliau menuntut ilmu..merupakan suatu yang paling I remember bout him..
Masyaallah, sebak dan rendahnya diri ini memikirkan pengorbanan dan ketabahan beliau dalam menuntut ilmu..sanggup apa sahaja demi mnuntut ilmu bg mndekatkn diri pd al-Khaliq..sedangkan kita terkadang mengeluh, malas, maen2 dan rasa nk give up…apalah sgt jika nk dibandingkan dgn apa yg tlah dihadapi oleh beliau…kita belajar bersilibus, berbuku teks, berkemudahan dan bermacam2 lg.. beliau terpaksa mengembara, terpaksa berhempas pulas utk mendapatkn peralatan menulis, xde kitab – kne hafal… astaghfirullah, ya Allah…jdkanlah hamba-Mu ini dlm kalangan hamba2mu yang bersyukur dgn nikmat kurniaan-Mu.
Jika masjid2 lain ada lambang bulan pd kubahnya, masjid ini terdapat lambang kapal…kapal? Ya, kapal – sebagai lambang menunjukkan bahawa ilmu beliau yang luas dan sikap beliau yang ska mengembara dalam menuntut ilmu. Subhanallah.
Alhamdulillah, berkesempatan juga melihat bekas tapak kaki nabi Muhammad s.a.w (nmpk x?) tak tahulah kebenaran mengenai perihal tapak kaki ni. wallahu'alam. apaapa pun, terdetik dihati ini, cukupkah selawat dan salamku kpd Rasulullah s.a.w serta amalanku? – fastabiqul khairat, insyaAllah! (berlumba2 berbuat kbaikan).
Kt masjid ni ada gak makam org yg binakan masjid tersebut (tuan tanah) sebelah makam imam shafie dan di kawasan luar ada makam para sahabat yg laen. Insyaallah, akan kujejakkan lagi kakiku ke sana – bwu bleyh dok lme2 sket. insyaAllah.
4.masjid sultan Hassan & masjid rifa’i
Kedua2 masjid ini bersebelahan. If u’re from da main entrance: sebelah kanan masjid rifa’I (98thn) dan sebelah kirinya masjid sultan Hassan (300thn). Subhanallah..masok2 je masjid ni, ukiran seni bina die…sejuk mata memandang. Cm msjid sultan Hassan tu, 300thn lu bina, cene je diorg bt? Teknologi bkn cm hari ni…tp disebabkn keberkatan dan semangat utk syiar Islam…terbinalah msjid2 cmni..
Masjid sultan Hassan – warisan seni bina kerajaan Mamluk. Dibina atas arahan Sultan Hassan bin al-Nasir Muhammad bin Qalawin pd 1356M dan siap sepenuhnya pd 1363M. Masjid ini menjadi pusat pengajian bagi keempat2 mazhab muktabar lam islam – Shafie, Maliki, Hanafi dan Hambali…masjid ni sgt besar…ada satu bilik besar bagi setiap pengajian mengikut mazhab…nama setiap mazhab tercatat pada pintu besar setiap bilik kuliah. Dalam masjid ni ada gak makam – makam sultan Hassan.
Masjid Rifa’i – masjid ini dibina pada 98thn dlu…lg 2 tahun genap 100thn..masjid ni sampai ke carpet die pon harum je…waktu sujud tu…semerbak je bau.. dalam ni ada bnyk makam..antaranya makam seorg ahli sufi yang terkenal dan beberapa makam lg. batu2 marmar kt masjid ni…cantik betul..subhanallah.
5. kubu salahuddin al-ayyubi
Idea pembinaan kubu ini merupakn cetusan idea Sultan Nasir Salahuddin al-Ayyubi sendiri dan pembinaannya dilaksanakan pada 1183M…coz kota kaherah kn cm luas dan besar – terdedah kpd bahaya dan serangan kerana tiada pertahanan yang ampuh sebagaimana di Halab dan Dimasyq, Syria khususnya semasa perang Salib berlaku.
Pembinaan kubu yg tletak di atas bukit ini memerlukan asas yang kukuh dan utuh zaman-berzaman oo.. panglima Salehuddin al-Ayyubi mengarahkan agar diambil batu dr pyramid di Giza utk dgunakn sbgai batu asas kubu tersebut..subhanallah, kwsan kubu itu sgt luas! Smua ini dibina bg menjaga khilafah Islamiyyah yg telah dibina...hanya tasbih, tahmid dan istighfar diungkap tatkala melihat tinggalan2 sebegini..xkisah la masjid ke, kubu ke, pyramid ke…sme2 la berfikir.
Kubu ni dikelilingi pagar yg tinggi utk elakkan musuh masok. Da tu, ada gak pintu utama antaranya pintu Fath, pintu Nasr, pintu Khalk dan pintu Luq. Kemudian, ada gak saliran air sbgai kegunaan tentera pd ms tu..saliran ni bermula dr sg nil dan dialirkan (ala2 dipamkan) ke kubu…subhanallah…sg nil da la sgt jaoh dr kubu tu…application of physics and technology di situ…pada zaman 1183M! subhanallah..
Banyak kesan sejarah yang terdapat di kubu tersebut…dibina dari zaman kerajaan Ayubiah sehinggalah diluaskan ke zaman Turki Uthmaniyyah. Di bahagian utara kubu – terletaknya Masjid Mohammad Ali Pasha yg diperbuat drpd marmar dan granit.. Kubu ni gak ada masjid Marmari a.k.a Masjid Mohammad Ali yg juga diperbuat drpd marmar dan granit …(masyaAllah, subhanallah…mmg cntik…tp ustaz ckp kt turki lg lawa..kalo day g ni, kitorg ckp cntik abes…yg kt turki tu cene plak…kne g tgk ni..subhanallah), muzium permata (Qashrul Jawharah) yg mempamerkan perhiasan raja Mesir seperti singgahsana Raja Farouk (truly – grand abes!) dan muzium polis (Mathaf as-Syuthah)…kt sini mmg bes jln2, tp jgn la bli brg dlm kubu ni…mahal!
p/s: Alhamdulillah, jaulah ini insyaAllah telah memberikan insan ini suatu ruang utk mengenali diri ini, melihat sesuatu dari pelbagai sudut.
Sesungguhnya, manusia ini perlu diingatkan…saling mengingatkan…suatu ketika kita berada pada landasan yang betul, namun suatu ketika disebabkan kelalaian - kita semakin hanyut, semakin jaoh dari Allah…maka semoga setiap perkara yang berlaku membawa kita dekat pada-Nya… setiap perkara yang berlaku…ada hikmahnya…ya Allah, sesungguhnya Engkau membolak-balikkan hati kami..maka tetapkan hati kami pada jalan-Mu, ya Allah…ameen.
Doa2kn insan ini tabah dan berjaya dalam perjuangan di bumi mesir ini..perjuangan dalam membina peribadi, akhlak dan sahsiah diri, menimba ilmu dunia dan akhirat, bagi melengkapkan diri menjadi seorang doktor.. perjuangan utk menjadi seorang doktor! Agar sedikit sebanyak dapat menyempurnakan tuntutan agama Allah..Ameen..
- salam sayang buat mak, ayah, abg n adik2 dr bumi anbiya'-

Bookmark and Share

5 comments:

luvparadise said...

amin2
isk2
syahdu sungguh post ni

Anonymous said...

tq....pakcik aziz JPV ucapkan semoga tqah akan berjaya d dunia dan diakhirat.ingat-ingat semasa berada d tempat orang 2........
jaga lah tatasusila kiter orang malaysia ini..

selamat berjaya...

tq
k

natriumnatrium said...

ameen ya rabbal 'alameen...
tima kaseyh pcik aziz!
thankz!
insyaallah, tqah ingat pesan pcik
salam aidilfitri bt pcik skeluarga!
mtk mf ea salah dan silap..
tima kaseyh singgah blog tqah hehee

furqon said...

taw x family firaun pi mane??

 

best

jom