RSS
email

pahit?

Mengeluh.

 

Buku ilmu gerak kerja badan itu perlahan-lahan diletakkan di sebelah. Tersandar di kepala katil, merenung kalendar mini musim peperiksaan yang dipangkah sehari-hari. Stok makanan diselongkar. Hati resah. Sesak rasanya. Penat. Kotak dark chocolate itu dicapai, laju je dibuka. Coklat yang berbaris rapat - dipatahkan satu demi satu. Direnung coklat itu dalam-dalam seolah-olah masih ada perkara yang belum selesai antara coklat dan mata yang merenung – entah kenapa tidak dapat dikenal pasti. Kemudian, dibiarkan saja rasa pahit itu mencair dalam oral cavity.

 

Tersenyum sendiri.

 

Kenapa rasa pahit ini sungguh menenangkan?

 

sudah lama taste buds tak ketemu rasa ini. tetapi sesekali rasa, tenang jadinya. Bagaimana mungkin rasa pahit itu menenangkan? Kembali merenung masa silam, moga ada perkaitan. oh. Ya. kukira rasa pahit itu, tiada semuanya memusnahkan, acapkali rasa pahit itu sering disalahtafsirkan. Kasihan si Pahit - dianaktirikan. Manis juga disanjung tinggi. Lihatlah, berapa ramai yang memuja rasa manis. Sedangkan disetiap yang manis itu, ada pahitnya. dan yang pahit itu ada manisnya. kini, rasa manis dan pahit menjadi subjek. Mana mungkin, coklat yang manis itu terus-terus rasa manis? Coklat manis itu terhasil dari koko yang sememangnya pahit, teman. Kalau tak ada yang pahit, mana mungkin yang manis itu disanjung?

 

Mungkin begitulah juga dengan ilmu. Kalau tak dirasa susah-payah serta penat-lelah nak mendapatkan ilmu walau sebarang dua, mungkin tak dihargai ilmu itu. Mungkin jikalau tidak dirasakan sesak seperti ini, takkan tergerak untuk berusaha walau masa terasa seolah-olah telah tiada. Banyak lagi yang tak terkejar. Merangkak-rangkak helaian demi helaian. Allah. Campakkanlah rasa syukur padaMu. Susah lagi nak bersyukur dari bersabar.

 

Kenapalah hati mengeluh walau hanya diuji sejentik-dua? Allah itu sentiasa ada dan sentiasa menanti hambaNya meminta-minta padaNya. Allah, tenangkanlah hati ini. Tabahkanlah hati ini. Tetapkanlah hati ini pada jalanMu. ameen ya rabb. Walau hanya sekecil cuma, dari coklat pahit inilah hati kembali berbunga-bunga riang -  kerana ada hikmah disebalik rasa. Tiada satu pun yang sia-sia, ada hikmah disebalik semua.

 

sedar-sedar dah berbaris-baris coklat terkorban. hahahahaha.


Bookmark and Share

4 comments:

zulfatunnur said...

tiq...tiq
all da best for physiology...
jom sama2 usaha biar sesak2 nafas..
Ingat Allah tgh tgk usaha kita...
moga dimudhkn sgla urusan~ameen~
*ps utk diri sndri gak..

natriumnatrium said...

ameen ya rabb~

all the best buat dayah cik zulfatunnur a.k.a wnh jugak ye! jazakillah kheir. insyaAllah rabbuna yuftah wa yusahhil alayk, alayya wa alayna kullu. gambatte!

M said...

Effect dark choc. mmg x dpt dsgkal... Hu2.

kakak said...

nak sikit coklat!!

takpela ssh sekarang...hidup mmg untuk bersusah payah pun

nak senang tunggu sebelah kaki kat syuga dulu neyh.

k doakan untuk semua

 

best

jom