RSS
email

MMAS?!

well...post kali ni aku nk cita pasai skola menengah aku...
nama sekolahku, MAKTAB MAHMUD ALOR STAR (MMAS)...



ni la skola aku..tempat aku blaja dr form 1 smpi form 5... terimbau kenangan lalu... memang betul la, aku ni memang xley..ble teringat je, mula la nk masok 'Memory Lane'... erm..bukan pe..tempat ni la aku wt nakal (ish3), merapu (mmg aku la tu), mencapap (haha), ketawa gembira, nangis berduka...

kt sini gak,
aku topap kawan..
topap ilmu...
n lotta more!

act, MM ni banyak cawangan...asalnye satu (skolah aku ah) pastu berkembang menjadi 3 - induk (skola aku ah) + cawangan daerah Yan dan Pulau Langkawi... seterusnya menjadi 12 cawangan! percaya x? sekolah aku ni bawah kerajaan negeri Kedah. dulu2 nama skola aku ni bukan Maktab Mahmud...comlicated dowh...so bc ah sejarah penubuhan MM ni...

Sejarah penubuhan Maktab Mahmud bermula pada hari Jumaat 29 Rabiul Awal 1355 Hijrah bersamaaan 19 Jun 1936 Masihi, dengan perletakan batu asas oleh DYMM Tunku Mahmud Ibni Almarhum Sultan Ahmad Tajuddin Makramul Shah, Regent dan President State Council Kedah.Dengan perletakan batu asas ini, maka dengan rasminya Maktab ini dinamakan Al-Maahad Al-Mahmud sempena nama baginda sendiri sebagai pengasas Maktab ini

Al-Maahad Al-Mahmud kemudiannya dibuka dengan rasminya oleh DYMM Sultan Abdul Halim, Sultan Negeri Kedah. Kira-kira setahun selepas itu, dan seterusnya Maktab ini memulakan sessi pengajiannya yang bermatlamat melahirkan tokoh-tokoh agama dan cendekiawan Islam yang benar-benar berkeperibadian Islam di negeri ini dengan mendukung risalah dan falsafah Islam di dalam usaha mempelajari Bahasa Arab dan menyebarkan Dakwah Islamiah.

Sejak Maktab ini ditubuhkan hinggalah pada tarikh 31 Disember 1972, Maktab ini hanya mempunyai penuntut-penuntut Putera sahaja. Tetapi pada 1 Januari 1973, Sekolah Agama Tarbiah Islamiah, Jalan Pegawai ( sekarang Maktab Mahmud Puteri ) telah dicantumkan dengan Maktab Mahmud dan diletakkan di bawah satu pentadbiran iaitu Lembaga Maktab Mahmud menurut Enakmen Lembaga Maktab Mahmud 1967.

Pada awal pembukaannya pada tahun 1977, jumlah penuntut hanyalah seramai 88 orang sahaja tetapi jumlah itu bertambah menjadi 1800 orang dengan tenaga pengajar seramai 80 orang.


konklusinya, sekolah aku ada gak berkaitan gk ngan sejarah tu!
proud to be maahadian..=)

p/s:
next post - aku nk cita pasai member2 aku kt skola lu...
pastu skola rendah lak..
hahaa...memory lane tol la..

Bookmark and Share

2 comments:

nwahdaty91 said...

heih..
pnjg btoi history maktb mahmud ko..
xlart yo ak nk bce..
hehehe..
si tikus ni cpt ngat grk smp kt ayt laz skl..

natriumnatrium said...

hehe
bersejarah kowt skola aku...
tu pnjg tu...
complicated dowh..
hehe
unik kn?

 

best

jom