RSS
email

Lapang?

Aku suka tengok benda yang lapang. Setakat yang aku baca dalam buku apa entah dulu, kajian psikologi pernah cakap manusia suka tengok benda yang lapang ataupun apa-apa sahaja yang boleh menenangkan jiwa. selain benda yang lapang, bunyi-bunyi alam semula jadi [angin bertiup pastu langgaq buluh, langgaq daun - contohnya lah] dan yang sama waktu dengannya. tapi yang aku nak highlight kat sini, sesuatu yang lapang itu mendamaikan. [ya lah, bila ALLAH berkati sesuatu perkara pun, ALLAH akan lapangkan hati kita. Rasionalnya, bila lapang, kita akan rasa tenang lagi mendamaikan lah kan?]

Aku suka kedah. Lagipun, aku suka orang Kedah. Tak kisahlah Kedah celup pun. haha. Aku pun bukan lahir kat sini, tapi aku suka Kedah. East or West, home is the best. Sebab kat kedah ada sawah padi. Kat kawasan perumahan aku ni, tepi tu ada sungai dan sawah padi. Ingat lagi dulu time sekolah especially bila nak dekat exam [contoh masa kritikal time SPM dulu lah] aku akan pergi tepi sungai tu jalan-jalan sepanjang batas tu sambil tengok padi yang hijau tu [kalau time kuning, kuning lah]. Sambil menikmati permandangan, diri bermonolog. Berbicara dalam diam, dalam keindahan alam ciptaan al-Khaliq. Rasanya memang tenang, tak terungkap dengan kata-kata [cubalah]. Mak aku suka memancing kat sungai tu. Aku ni jenis tak sabar nak tunggu ikan makan umpan, makanya aku akan teman mak aku "mengaii" ikan sambil usha padi yang menghijau/kuning [ikut musim].

Kalau aku kat Mesir, aku suka tengok sungai Nil sebab itulah kawasan yang lapang bagi aku - terbentang luas. Sebab kat Mesir sana, bangunan rapat-rapat. Makanya, aku akan jalan sepanjang sungai nil dan menuju ke jambatan ada Singa dekat Tahrir. [apabila berlaku rusuhan, satu dunia kenal Medan Tahrir ataupun Tahrir square]. Rasa tenang dan lapang tengok sungai yang luasnya macam laut. Ya, rasa lapang. Apabila berada dalam masjid pun rasa lapang jugak, kan? :)

Tapi yang bestnya, kat mana-mana pun, langit tetap ada. Makanya, aku  ni pun jadi suka tengok langit yang membiru. lapang kan? Awan, bintang, burung, matahari dan segala aksesori langit itu turut menenangkan. rasa lapang. malam-malam, tengok bintang - diri bermonolog dan berbicara dalam rasa. kena-kena pulak angin best. Sungguh hebat ciptaan al-Khaliq - kat mana-mana pun kita, kita tetap pandang bulan yang sama, kan? hahaha. lapang. lapang. tenang. best. subhanallah.

Seringkali kita terlepas pandang banyak perkara. ish. rabun maknawi rupanya kita semuanya. ya Rabb. meh sama-sama meh, kita gunakan segala pancaindera yang ada untuk ambil manfaat dari semua benda. Sungguh, setiap sesuatu perkara itu, bukan lah diciptakan untuk sia-sia. 


3:189
And to Allah belongs the dominion of the heavens and the earth, and Allah is over all things competent.

3:190

Indeed, in the creation of the heavens and the earth and the alternation of the night and the day are signs for those of understanding.

3:191

Who remember Allah while standing or sitting or [lying] on their sides and give thought to the creation of the heavens and the earth, [saying], "Our Lord, You did not create this aimlessly; exalted are You [above such a thing]; then protect us from the punishment of the Fire.


[189] Dan bagi Allah jualah kuasa pemerintah langit dan bumi, dan Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.  [190] Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal; [191](Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): “Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.  

wallahu'alam. till next post!
p/s: nanti aku haplod gamba lah kalau rajin. hehe.

Bookmark and Share

4 comments:

emah said...

i luv sky the most for everywhere I am, sbb ia lapang~

natriumnatrium said...

yeah. the sky! suka-suka. :)

KaY 17 said...

aku suka sky-juice.. sebab dalam tuh lapang.. tak da gula, tak da caffein, yang ada cuma air mutlak yang bersih.. hehe =)

natriumnatrium said...

hahaha pulak dah! makanya, dapat aku simpulkan di sini bahawa lapang itu subjektif. :)

 

best

jom